Геополітичний аспект українських протестів в контексті справи НАБУ

Протести проти скандального рішення української влади щодо зміни законодавства про НАБУ можуть здобути геополітичний резонанс, який вимагатиме чергового підтвердження Україною свого права на допомогу.
Без огляду на те, хто винен у протистоянні Банкова-НАБУ, найбільше значення для України має міжнародний ефект. Чи не вперше з часів повномасштабного вторгнення впливові західні видання заговорили про Україну в іншій тональності, аніж про необхідність допомоги. Ситуація протестів проти дій української влади стала шкідливою для України у всіх аспектах.
«Володимир Зеленський зробив стратегічну помилку. Новий закон ставить під загрозу прогрес України в боротьбі з корупцією та підриває необхідну їй підтримку Заходу. Українська війна залежить не лише від мужності та зброї, а й від довіри: довіри її власних громадян та її західних прихильників. Ця угода зараз під загрозою» – пише впливове західне видання The Economist.
Таку ж риторику зберігають й інші популярні демократичні медіа. Міжнародна преса пише про руйнування підвалин української демократії.
Західні партнери, особливо очільники Євросоюзу, висловлюють невдоволення рішеннями в Києві, що може загрожувати військово-фінансовій допомозі. «Повага до верховенства права та боротьба з корупцією — ключові для ЄС. Компромісу бути не може», – наголосили у зверненні українського президента у Єврокомісії.
І навіть незважаючи на зусилля влади зам’яти скандал, висловити переконання, що «вулицю почули» та видати новий закон про незалежність антикорупційних органів, імідж української боротьби за свободу в світовому середовищі порушено.
- По-перше, владі буде складно видати новий закон, який задовольнить і її, і протестувальників.
- А по-друге, джина випущено з пляшки і владу критикуватимуть як вдома в Україні, так і на міжнародній арені.
Європейський Союз вже скорочує частину допомоги Україні на 1,5 мільярда євро через рішення щодо НАБУ і САП. Україна отримає на 1,5 мільярда євро менше, ніж планувалось Водночас це рішення не є остаточним – підтримка у 50 млрд євро ще може бути відновлена за умови проведення реформ та дієвих кроків щодо боротьби з корупцією.
А проросійські сили в Німеччині (AfD), Угорщині, Румунії (AUR), Польщі (Конфедерація та «пісівці»), Франції (Ле Пен), США і тд. ще довго смакуватимуть аргументи про неможливість постачання зброї та грошей Україні «через корупцію». Привід, який українська влада дала, важко буде виправдати та спростувати, особливо коли звинувачення не просто популістичні – але й містять реальні підстави рішень української влади.
До прикладу, як на телевізійних дебатах у Франції політик від партії Макрона зможе переконати телеглядачів у дискусії з опонентами від «Національного об’єднання» (до 2018 року «Національний фронт»), що французькі платники податків мають фінансувати Україну на тлі скандалів з корупцією?
Як цим скористається Росія?
Росія використовує західні демократичні системи і щедро підживлюватиме антиукраїнську риторику та замовні матеріали, щоб підірвати постачання озброєнь та допомоги Україні. І якщо раніше, це питання й без того залишалося під загрозою, то сьогодні отримало підстави, які важко дискутувати беззаперечними контраргументами.
Українській владі терміново необхідний кризовий менеджмент як не лише заспокоїти власне суспільство, але й зберегти симпатії і виправдати довіру західних виборців, які визначають буде чи не буде їхня країна завтра допомагати Україні.
Хоча на фоні небезпідставних розмов про ймовірний напад РФ на одну з країн ЄС було б нераціонально припиняти підтримку України, але сильні проросійські сили цілком можуть зіграти на популізмі західних виборців і примусити їх рубати гілку, на якій тримається все досі тихе та безтурботне європейське життя. Але Україна не має історичного права на такі безвідповідальні експерименти. Захід може недалекоглядно зменшити нашу підтримку і постраждає від цього післязавтра. А от Україна – вже сьогодні.
Автор: Валерій Майданюк