Санкції не утримують латвійські компанії від обслуговування тіньового флоту Росії
Раніше запроваджені санкції не здатні зупинити латвійські компанії від обслуговування російського тіньового флоту.
Про це, як пише Delfi, повідомляє передача TV3 Nekā personīga на телеканалі TV3.
Передача встановила, що танкер Zircone, зареєстрований під кіпрським прапором, який базується в Латвії, займається заправкою суден. Більшість його клієнтів – це судна з російського тіньового флоту.
Минулого тижня Zircone прибув до Ризького порту, ймовірно, щоб купити і завантажити суднове паливо. Судно пришвартувалося біля нафтопродуктового терміналу компанії SIA Ovi, яка займається оптовою торгівлею нафтопродуктами.
Представники компанії Ovi не надали передачі жодної інформації ні про своїх клієнтів, ні про вантажі, що перевантажуються. Проте з публічно доступних баз даних судів випливає, що під час короткого візиту до Ризького порту на танкері Zircone було проведено перевірку, під час якої виявили вісім порушень у сфері безпеки.
Програмі Nekā personīga неофіційно відомо, що судно перевіряли представники Митного управління Служби державних доходів (VID). Однак серйозних порушень не виявлено, і Zircone знову вийшов у море.
Як пояснила програмі
заступник директора Митного управління VID Сандра Каркліня-Адміне, класичне бункерування (заправка суден паливом) зараз дозволено лише на території порту. Це означає, що Митне управління VID контролює всі операції з бункерування через зареєстровані митні процедури.
“Якщо судно перевантажує ці нафтопродукти в нейтральних водах, воно більше не перебуває під контролем латвійської митниці, і, отже, з нашого боку експорт вважається оформленим, а вантаж уже вивезеним з Латвії”, – пояснила Каркліна-Адміне.
Відповідальні установи та посадові особи визнали у розмові з передачею, що ситуація виглядає несприятливо. Однак заправка підозрілих суден не заборонена, тому немає інструментів, які дають змогу припинити обслуговування тіньового флоту.
Як зазначає програма Nekā personīga, раніше спільно з іншими балтійськими журналістами досліджені судна Zircone та Rina діють обережно — вони припиняють обслуговування тих суден, які включені до списків санкцій ЄС або США. Однак притягти їх до відповідальності за порушення інших обмежень неможливо, оскільки для операцій з бункерування встановлено винятковий статус (звільнення з низки санкційних вимог).
Минулого місяця з’явилася інформація, що в новому пакеті санкцій Європейський Союз (ЄС) має намір запроваджувати обмеження не лише проти самих судів тіньового флоту, а й проти компаній, які здійснюють їхнє бункерування. Однак жодних заборон чи санкцій так і не надійшло.
Як повідомила в інтерв’ю програмі Nekā personīga міністр закордонних справ Байба Браже (“Нова Єдність”), у Європі поки що немає єдиної думки щодо заборони або обмеження бункерування.
Як уже повідомлялося, у країнах Балтії — у тому числі й у Латвії — зареєстровані компанії, які забезпечують постачання палива до судів російського так званого тіньового флоту, які продовжують експортувати російську нафту до третіх країн, свідчить спільне розслідування передачі TV3 Nekā personīga та журналістів країн Балтії.
Російський тіньовий флот, що складається із сотень танкерів неясного походження, використовується для обходу санкцій, доставляючи нафту до Індії, Китаю та інших країн. За даними Європейського союзу, цей флот може входити до однієї шостої всіх нафтоналивних судів світу.
Спільне розслідування литовських видань LRT English та 15min, естонської газети Eesti Ekspress та латвійської програми Nekā personīga показало, що у Латвії, Литві та Естонії зареєстровані компанії за допомогою судів Zircone та Rina у 2023 та 2024 роках провели майже 300 операцій.
З них 159 суден прямували до російських портів або з них, а не менше 20 згодом були включені до списків санкцій ЄС і США. Близько третини обслужених судів пов’язані з компаніями, які під санкціями.
Обидва судна тривалий час працювали під брендом латвійської компанії Fast Bunkering, зареєстрованої на території Ризького порту.
Після повномасштабного вторгнення Росії в Україну компанія змінила назву, адресу та власників, імовірно продовживши діяльність через інші зареєстровані у Латвії фірми — Welton Enterprises та Ship Service. До структури цих компаній входять підприємці, які раніше співпрацювали з естонською компанією NT Bunkering.
За оцінкою експертів, тіньовий флот дозволив Росії за два роки отримати близько 25 мільярдів доларів США додаткового прибутку, оминаючи встановлені цінові обмеження на нафту та санкції, повідомляє програма Nekā personīga.
Компанія SIA “Ovi” торік працювала з оборотом у 12,302 мільйона євро, що на 10,2% менше, ніж роком раніше, проте збитки компанії зросли на 31,6% – до 1,157 мільйона євро, свідчать дані порталу Firmas.lv.
У звіті керівництва, що додається до річного фінансового звіту, зазначено, що збитки минулого року пов’язані із запровадженням санкцій ЄС проти нафтопродуктів російського походження, що суттєво вплинуло на основну діяльність компанії Ovi – навантаження нафтопродуктів.
У 2023 році компанія Ovi мала оборот 13,692 мільйона євро та збитки у розмірі 879 457 євро.
Підприємство Ovi зареєстроване у 1992 році, його статутний капітал становить 3,315 мільйонів євро.
Компанія належить SIA Ovi Holding, яка, у свою чергу, належить зареєстрованій у США компанії Oiltrans LLC. Фактичним бенефіціаром компанії Володимир Одеров.
